Ära lase oma lastel kodutöid teha jalgu järel lohistades. Julgustame teid ennast lapsi inspireerima, et kodutööd oleksid nauditavad ja meelelahutuslikud.
Parim viis inspireerida lapsi kodustes toimetustes aitama on kasutades nende endi loomulikku kujutlusvõimet ning loomingulisust. Lapsed tunnevad nii, et on osad millestki suuremast. “Kodutööd õpetavad lastele, et perekond tähendb ühist panustamst ning pereliikmetel tuleb üksteist aidata,” kirjutab motivatsiooniõpiku “Drive” autor Dan Pink. Toome ka enda blogis välja viis lihtsat võimalust, kuidas motiveerida oma last loomulikku teed pidi kodustes toimetustes agaram olema.
Muuda kodutööd osaks mängust
Üks võimalus on muuta köögis toimetamise aeg tantsupeoks. Anna ühele lapsele ülesandeks olla kokk ja teisele DJ. Koka ülesanne on valida üks osa toidust, mille valmistamist ta abistab. DJ ülesandeks on valida seejuures muusika, mis kokkamist saatma hakkab. Seejärel saavad kõik köögis toimetamise ajal tantsida.
Sarnase idee järgi saab ka näiteks pesu masinasse panna ja sealt kuivama riputada teeseldes kõik samal ajal, et olete robotid või tegelased mõnest lemmikfilmist.
Veel üks idee: korraldage tubadevaheline lauluvõistlus. Igaühel tuleb laulda kordamööda sellest toast, mida ta parajasti koristab.
Paku välja aina keerulisemaid väljakutseid!
On kindlaks tehtud, et lastele ülesannete täitmise eest preemiate andmine ei ole pikemas plaanis mõistlik, sest lapsed harjuvad sellega. Soovitame hoopis ühe ja sama asja kallal toimetamise, näiteks hampstripuuri puhastamisel, muuta ülesanne kord-korra järel keerulisemaks. Kui lapsed said hakkama alguses puurist vaid mingi osa puhastamisega, siis järgmine kord tuleks anda ülesandeks juba puhtaks teha terve puur.
Sama süsteemi järgi saab töötada ka näiteks rohimisel. Kui see juba lapse jaoks igavaks ja üksluiseks muutub, siis anna talle juba keerulisem ja vastutusrikkam ülesanne – istutada vastrohitud maalapi peale uusi taimi. Veidike pingutust tuleb lastele ainult kasuks!
Löö laste rutiin segamini
Palu lastel koduseid töid omavahel vahetada või vaheta ise omavahel päevi, mil laps sul midagi teha aitab. Kui tegu on söögivalmistamisega, siis julgusta neid lennukamalt mõtlema ja mitte näiteks ühte ja sama toitu ühes kuus kaks korda planeerima. See julgustab neid kasutama kavalust ja planeerimisoskust, et kavandada toitukordi. Nii saab ka igavast kohustusest kerge vaevaga vahva tegevus.
Samuti soovitab raamatu autor julgustama lapsi leiutama ise uusi asju – näiteks sööke, mis on küll pealtnäha veidrad kombinatsioonid, kuid sellegipoolest söödavad. Kui peres on mitu last, toob lusti ja vaheldust ka see, kui palud neil vahelduseks koristada enda toa asemel ära hoopis oma õe või venna tuba.
Selgita lastele pikemat eesmärki
Kui lastele selgitada, et nendelt palutud tegude eesmärk on midagi suuremat kui vaid see, et üks taldrik saaks pestud või üks voodi tehtud, on neil ka rohkem motivatsiooni seda teha. Nii kasvab ka nende tunnetus elust kui laiemast plaanist. “Kuigi lapsed võivad meile öelda, et nad ei taha üldse majapidamise korrashoius kaasa lüüa, siis on millegi suure osaks olemise vajadus kõigi loomuses olemas. Samuti tunne, et oled vajalik ning teed sarnast asja, mida teisedki,” õpetab Dan Pink. “Täna lapsi alati abi ja nende panuse eest. Selgita, et perekond töötab nagu meeskond.”
Anna lastele võimalus sõna sekka öelda – ka koristamises
Käsutamine ja kamandamine ei motiveeri ühtegi last. Küsi neilt nõu ja luba neil esitada oma ettepanekuid. See tõstab nende eneseteadlikkust ja -kindlust. Võti on sinu enda keelekasutuses: püüa vähem kontrollida ja nii-öelda ülevalt alla vaadata ning enam suunata juba oma sõnavalikuga last ise tahtma aidata. Selle asemel, et alustada lauseid sõnadega “Korista kohe…” võiksid proovida leebemalt. Näiteks “Oleks eriti tore ja suureks abiks, kui sa koristaks…” või “Oo, kell on kuus! Aeg Mukile süüa anda…”
Samuti on abiks, kui juba palves või korralduses neid kiidad. “Meie peres on kombeks, et lapsed koristavad ise oma tube, sest nad on lihtsalt nii tublid!”
Mida iseseisvamana lapsed end tunnevad, seda enam motiveeritud nad on tegemaks rohkem kodutöid ja lõpetamaks juba alustatud asjad, aga senini pooleliolevad tegevused.