Kooliaasta on alanud ning paljud lapsevanemad on saatnud oma pojad ja tütred esimesse klassi. Sellega seoses on kindlasti tekkinud hulga küsimusi. Kas mu laps saab hakkama? Kas ta on õnnelik? Millisesse huviringi last panna? Kuidas toimetada koduste töödega? Kas lapsel jääb piisavalt aega mängimiseks? Palju küsimusi, palju küsimusi…
Selleks, et Teil, lastevanematel, oleks natukene julgem olla, läksin Rocca al Mare Kooli ning usutlesid õpetajaid antud teemal. Tiiu Maasik, Merle Plaat ja Kristel Nuume jagasid lahkelt soovitusi algavaks kooliaastaks.
1) Kindel režiim!
Alustame põhiasjast – režiimist! Õpetajad soovitavad hoida enam-vähem kindlat magamamineku rutiini. Sama režiimi võiks proovida hoida ka nädalavahetustel. Lapse keha ja vaim suudab rõõmsamalt toimetada, kui nädalavahetuse magamamineku kellaaeg ei erine väga palju koolinädala omast. Magamatus halvab mõnusat tegutsemist. Lapse päev peab algama rõõmuga ja lõppema rahuga! Heaks ideeks on panna olulised tegevused kirja, kas paberile või tahvlile ning need ära kaunistada. Laps vaatab plaani ning teab, millal midagi toimub ja mis järjekorras teha. Rutiin aitab lapsel harjuda uue eluviisi ja tegevustega.
2) Iseseisvus!
Lapsevanemad, rahu! Kuigi elurütm on kiire, siis ei tohi enda ärevust ega paanikat lastele edasi anda. Varuge aega tegevuste läbiviimiseks! Näiteks, ärge pange kooliasju ise lapse koolikotti, vaid tehke seda koos või laske tal ise panna. Alati võib ise hiljem üle kontrollida, kas kõik vajalik ikka sai kotti. Iseseisvumist on vaja harjutada. Isegi siis kui midagi jääb koju, näiteks kehalise kasvatuse riided või mingi raamat, siis tagajärgedega silmitsiseismine aitab olla järgmisel korral hoolsam. Loodetavasti! Kooliasjad ongi parem kokku panna eelmisel õhtul, näiteks enne magamaminekut või pärast õhtusööki.
3) Õppimisviisist- ja kohast!
Kuidas ja kus laps õpib? Üksinda või koos vanemaga? Oma toas kirjutuslaua või hoopis köögilaua taga? Kas laual on palju huvitavaid asju või sellel on ainult õpikud-vihikud? Vahel on vaja pisikest muutust, et õppimine muutuks tõhusaks ja kodutöö sujuks, näiteks vaid segavate asjade ärapanemist laualt. Jälgige last, kuidas ta hakkama saab ja missugused on tema vajadused ning proovige leida just teie lapse jaoks kõige sobivam viis ja koht õppimiseks.
4) Turvatunne!
Lastele turvatunde tekitamine on üks tähtsamaid lastevanemate tegevusi. Lastele meeldib teada, mida homne päev toob. Arutlege see koos lapsega läbi! Millal järgi tullakse, kuhu minnakse või mis toimuma hakkab. Nii saab ärevuse- ja muretsemisfooni tasandada.
5) Huviringid!?
Millal panna huviringi ning millisesse? Alati ei peagi esimesel kooliaastal laps huviringist osa võtma. Eriti, kui kooliga kohanemine nõuab enam aega ja ei teata täpselt, mida tahaks teha. Aitab lapse jälgimine, et milles ta on osav või mida ta armastab teha. Kas talle meeldivad muusikalised tegevused või äkki joonistada või hoopis tantsida? Selle järgi saab hakata mõtlema, et millised ringid võiksid lapsele sobida. Samas, ei tohi last liiga ära koormata erinevate huviringidega, talle peab aega jääma mängimiseks.
6) Kuula last!
Kuulmine ja kuulamine on erinevad asjad. Last on vaja kuulata. Mõtete jagamisest tõuseb kasu mõlematele osapooltele. Kuula, suuna ja toeta!
7) Hellus ja hool!
Kiire elurütmi juures ei tohi neid ära unustada. Vahepeal tahavad lapsed lihtsalt Teie kõrval istuda, kuss olla, kallistada, kleepuda teie külge n-ö olla Teie läheduses. Ei pea igat vabat hetke tegevusega ära organiseerima.
8) Esimesed sõbrad!
Teie laps on leidnud esimese sõbra. Väga tore! Aga kui ei ole veel leidnud? Pole hullu, küll ta leiab. Mõnel lapsel läheb rohkem aega harjumiseks. Rääkige temaga ja küsige vahel, kas tal on hea kaaslane tekkinud, kellega ta rohkem suhtleb. Vajadusel anna nõu, suuna ning toeta!
9) Kõik ei ole kiusamine!
Lapsed mängivad isekeskis ja aeg-ajalt juhtub midagi, mis võib tunduda kiusamine, kuid tegelikult ei ole. Ärge muretsege, õpetajad hoiavad lastel silma peal ning teavad, mis on kiusamine ning mis ei ole. Vajadusel nad sekkuvad ja teevad lastele selgeks, mida tohib teha ning mida mitte! Klassikaaslased samuti annavad oma osa kiusamisvaba õhkkonna tekitamisel. Lastel meeldib kokkulepetest kinni pidada ja neid ka järgida! Samas laps peab saama võimaluse sellistest lugudest rääkimiseks, neid ei tohi tähelepanuta jätta ning teilgi tasub oma mõtteid õpetajaga jagada. Koos selgub tõde!
10) Klassijuhatajad on teie abimehed!
Nad veedavad lastega pikki tunde koos, õpivad neid tundma ning oskavad vajadusel head nõu jagada või siis koos teiega üheskoos murele lahendust leida. Pöördu julgelt õpetaja poole ning jaga oma mõtteid!