Ahven soojal ploomi-küüslaugukastmel – Ruila Põhikool

Ruila Põhikool
rimi retsepti meistriklass logo

Otsustasime, et seome oma kokkamispäeva loodusõpetuse ainekavaga ja proovisime selgeks saada siseelundeid. Selleks ostsime turult värskeid puhastamata ahvenaid, et saaksime näha, millised siseelundid kalade sees on. Jõudsime valgustava arusaamiseni, kui mõistlik valgurikas allikas kala kui nähtus on. Kõik siseelundid on koondunud ühtekokku nõnda, et kui sisikond välja võtta (ja võrreldes teiste loomsete toitudega on kala sisikonna väljavõtmine üpris lihtne ja kiire tegevus), saab üsna hõlpsalt toitaineterikka kalalihamassi kätte. Meie elu tegi lihtsaks veel asjaolu, et ahven on röövkala – seega pole tema sisikonnas muda ja muud säärast, mis puhastamise tülikaks muudaks.

Koostisosad

oliiviõli

Soe kaste:
5 suurt ploomi
200 g maitsestamata jogurtit (meie kasutasime sojabaasil olevat jogurtit)
4 küüslauguküünt
õli

Valmistamine

Puhastasime ahvenad, tehes lõpuste juurde sisselõike, läbistades kõhualuse noaga katki. Võtsime sisikonna välja, uurisime, missugune on kala süda (paljudele oli üllatuseks, et see on kahekojaline ja asub üsna “kurgu” lähedal), milline on ujupõis, milline on kalamaks, kus asuvad lõpused, kus neerud (tõsi küll, need olime enne jooniste pealt järele vaadanud, muidu ei oleks osanud neid ilmselt leida), eristasime 7-st ahvenast 6 emast ja ühe isase kala (marja järgi).
Tegime ahvenad soola ja õliga kokku ja asetasime 25-ks minutiks eelsoojendatud ahju (200 kraadi).
Samal ajal hakkisid tüdrukud salatiks viinamarjad, kirssploomtomatid, kurgid, õuna, paprikad. Nad lisasid salatile veidi värskelt pigistatud sidrunimahla ja oliiviõli, niisamuti veidi soola.
Kolmas laudkond tegeles kastmega. Tükeldasime 5 küpset ploomi ja 4 küüslauguküünt, asetasime nad vähese õliga pannile kuumenema. Umbes 25 minuti pärast, kui ploomid olid ühtlaseks poolvedelaks massiks muutunud, lisasime maitse järgi soola ja 200 g maitsestamata jogurtit. Segasime kastme ja lasime veelkord kuumeneda ja pannil ise maitsestuda.

Asusime sööma. Tundsime veidi nukrust selle üle, et koolibussid olid kohe saabumas ja nii mõnigi meist oleks tahtnud pikemaks jääda ja toitvat ja maitseküllast lõunasööki nautida.

Õppimise kohaks lugesime asjaolu, et võinuksime arvestada sellega, et saame mitme kala peale kokku päris suure koguse kalamarja. Nt oleksime võinud teha kalamarjavahtu vms, niisamuti võinuksime kasutada ahvena maksa nt kalapasteedi tegemiseks.

JÄTA OMA VASTUSES

Please enter your comment!
Please enter your name here